Aktuálně
Nad televizním trhem visí Damoklův meč dvojího měření sledovanosti, které je klíčem při rozdělování inzertních peněz. Televize Nova odmítla uznat vítěze tendru vyhlášeného ATO a podílela se na založení nového sdružení, které vyhlásilo nový tendr. TV Nova se podle ředitele Jana Andruška přesto snaží s ATO dosáhnout kompromisu.
*E15: Vaše loňské rozhodnutí rezignovat na post prezidenta Asociace televizních organizací (ATO) spustilo řetěz událostí, na jehož konci je snaha o vlastní měření sledovanosti. Co vám na výsledku tendru, který vyhrála společnost Mediaresearch, tolik vadilo?
S mým tehdy plánovaným odstoupením z postu prezidenta bych to nespojoval, tehdy jsme ještě zdaleka nevěděli, kam se v průběhu času dostaneme. S oním tendrem máme několik zásadních problémů včetně zásadních námitek právního charakteru proti tomu, jak tendr proběhl a jakým způsobem byl vybrán vítěz. Faktem je, že v tendru zůstal jediný uchazeč, kterého se proti naší vůli zbytek ATO rozhodl vyhlásit vítězem a podepsat s ním smlouvu. K tomuto kvazivyhlášení podle našeho názoru došlo v rozporu s písemnými dohodami, které mezi jednotlivými členy a ATO ve věci tendru existovaly. Tendr je navíc nyní prošetřován antimonopolním úřadem.
*E15: Nové Sdružení pro měření sledovanosti, jehož je TV Nova zakládajícím členem, vypsalo vlastní tendr. Jaké jsou jeho podmínky, kolik se vám sešlo přihlášek a kdy budeme znát vítěze?
Podmínky jsme se snažili sestavit tak, aby byly na úrovni mezinárodních standardů, které se u takovýchto tendrů očekávají. Podmínky tendru jsou nastavené tak, aby byl transparentní, aby se mohli přihlásit všichni významní hráči v oblasti měření sledovanosti a aby celý projekt, jakmile bude produkovat data o sledovanosti, byl vysoce kredibilní. V pátek 7. září vypršela lhůta pro příjem nabídek a ve stanoveném termínu obdrželo SPMS dvě nabídky, které nyní budou předloženy hodnotící komisi. Výsledek výběrového řízení očekáváme v průběhu následujících týdnů.
*E15: Takže se bavíme o roce 2013?
Ano, bavíme se o příštím roce.
*E15: Máte představu, jak může alternativní měření sledovanosti vypadat a jak ho přijme mediální trh?
Budeme si stát za tím, že data produkovaná na platformě SPMS budou kredibilní. Jak se k tomu postaví trh, je myslím předčasné hodnotit. Snažíme se se všemi agenturami a řadou klientů mluvit, uklidnit je a pokusit se strašáka dvojího měření eliminovat. Osobně doufám, že v brzké době nastane den, kdy se celý trh sejde pod jednou platformou.
*E15: Podle vás je to tedy přechodná záležitost?
Určitě. Financovat dva takovéto projekty na jednom trhu není jednoduché.
*E15: Jak budou fungovat výsledky dvojího měření vedle sebe? Bude se to nějak přepočítávat? Něco jako stupně Celsia a Fahrenheita?
V zahraničí k takovým situacím docházelo a je to jedna z variant, jak měření probíhá. Pochopitelně akcent je vždy na jednotnou „měnu“. Snahu o to, aby tu jednotná měna byla, jsme měli. Na platformě ATO jsme se snažili o vypsání nového tendru, o zrušení tendru existujícího. Tato naše snaha lídra trhu byla ostatními členy ATO bez pádného důvodu odmítnuta a svádět na nás, že máme na svědomí dvojí měření, tedy není úplně fér.
*E15: TV Nova je zakládajícím členem nového SPMS spolu s agenturou Médea. Proč právě s ní?
Snažili jsme se bavit s každým významným hráčem, který se pohybuje na trhu televizní reklamy, a jedním z nich byla i Médea. To, že se Médea rozhodla tento projekt podpořit jako první, je asi shoda určitých okolností. Není tajemstvím, že se bavíme s dalšími významnými hráči jak mezi televizemi, tak mezi mediálními agenturami.
*E15: Oficiálně nejsou stanovy sdružení známy. Jaké jsou podmínky členství?
Dveře sdružení jsou otevřené pro každého, kdo s televizní reklamou obchoduje a data pro tyto účely používá. A kdokoli z těchto hráčů do SPMS přišel, všechny informace dostal. A dostane do ruky i stanovy a SPMS se s ním vždy bude bavit, za jakých podmínek chce do sdružení vstoupit. Upozorňuji, že vyjednat v ATO vstup nových členů trvalo často celé roky. SPMS se teď v poměrně krátkém čase baví s řadou subjektů a každý z nich má svou představu o tom, jak by měly stanovy vypadat. Udržet konsenzus je pak složitější. Stanovy SPMS sice nevisí na webové stránce, ale stejně tomu je i u řady dalších čistě profesních sdružení.
*E15: Řada malých hráčů, jak mezi televizemi, tak mezi agenturami, na účast v projektu měření sledovanosti za současných podmínek nedosáhnou. Jak se k nim staví SPMS?
SMPS bude otevřené i pro malé hráče. Každý, kdo splňuje zmíněné podmínky, může vstoupit a s ohledem na svou pozici na trhu dostane i pozici ve sdružení. K datům by pochopitelně měl mít přístup každý platící člen. Myšlenka je taková, aby nové sdružení nebylo omezené na několik velkých hráčů, ale aby představovalo kompletní industry panel všech hráčů, kteří se na trhu pohybují, což jsou televize, agentury a klienti.
*E15: CET 21 zůstává členem ATO. Není v tom nějaký rozpor?
V tuto chvíli není důvod, abychom členy ATO nebyli. Pravdou je, že někteří členové ATO se také zajímají o členství v SPMS.
*E15: Podle některých zpráv blokujete vstup nových členů do ATO…
Tak to určitě není. Na předposlední valné hromadě jsme dokonce předložili návrh na změnu stanov, který by umožnil vstup nových členů, jako je TV Barrandov nebo At Media. Jenže všechny tyto diskuse skončily na rozložení hlasů mezi stávajícími členy a podílech na financování projektu.
ATO ještě do změny stanov, která měla umožnit vstup nových členů, vložilo zrušení jednomyslnosti při některých klíčových rozhodnutích včetně rozhodnutí o změně stanov. To je něco, na co přistoupit nechceme, a není důvod tím blokovat vstup nových členů. ATO je dobrovolná organizace a v klíčových oblastech, jako je znění stanov, není možné kohokoli přehlasovávat. V těchto případech musí být jednomyslnost.
*E15: Sledovanost, o kterou tu jde především, je jedním z hlavních měřítek obchodní úspěšnosti komerční televize. Ovlivnila vzniklá situace nějak obchodní politiku TV Nova?
Myslím, že to, jestli používáme data taková nebo jiná, nemá z formálního hlediska na obchodní politiku velký vliv, pokud jde o data z kredibilního projektu. Snad jen kromě toho, že do naší obchodní politiky můžeme v určité chvíli vložit klauzuli, že naše GRP prodáváme podle výsledků měření sledovanosti té nebo jiné organizace.
Další články
5. dubna 2022
Na tematické stanici Nova Fun již brzy odstartuje nová, originální komediální show První dobrá. Kromě čtyř charismatických mladých herců, kteří jsou zároveň tvůrci show, se v každém díle představí také jeden hvězdný host v překvapivé roli. A samozřejmě v každém díle čeká na diváky tolik humoru, co kdo snese.
Jedinečná skečová show První dobrá startuje na Nova Fun ve středu 27. dubna (na Voyo 20. dubna). Nový originální formát televize Nova přinášejí čtyři mladí odvážní tvůrci, kteří se nebojí vůbec ničeho - Vincent Navrátil, Alexej Kolva, Ondřej Kubina a Jaroslav Blažek. Každý díl První dobré je tematicky jiný, každý díl provází jiný hvězdný host. A tak se diváci mohou těšit na Vojtěcha Kotka, Hanu Vagnerovou, Hynka Čermáka, Lukáše Pavláska, Annu Polívkovou, Veroniku Žilkovou a další VIP tváře, které se toho nebály a jely na první dobrou. Stejně jako oni se diváci budou divit. Budou se možná trochu bát. Ale především se budou skvěle bavit!
A proč zrovna název První dobrá? „Všechno točíme na první dobrou a věříme, že to bude první dobrá skečová show. Tím ale neshazujeme ty předchozí, je to samozřejmě nadsázka. Dělat tenhle druh pořadu bylo naším velkým snem,“ dodává jeden z tvůrců První dobré Vincent Navrátil.
Číst dál...
20. září 2021
Skupina Nova úspěšně odstartovala podzimní sezónu 2021. Do včerejšího dne se stala v prime time (v CS 15-54) 31krát lídrem v podílu na sledovanosti a porazila tak konkurenci, zatímco v all day zvítězila pokaždé. A jak se vedlo uplynulých 35 dnů nové sezóny (období 16.8. – 19.9.2021) konkrétním pořadům?
Podzimní sezónu TV Nova otevřela 16. srpna novinkou ve vysílání – soutěžním pořadem Na lovu, který uvádí Ondřej Sokol. Nová vědomostní soutěž láká každý všední podvečer k obrazovkám 27,17 % diváků v CS 15-54. Uvedený vysílací slot oproti loňskému podzimu posílil o 11,75 p.b. v podílu na sledovanosti a počet diváků starších 4 let narostl o 185 000.
Sedmnáctá sezona Ulice (share 34,95% v 15-54) je opět nabitá zajímavými dějovými linkami. Seriál si v porovnání se stejnou sezónou 2020 polepšil v podílu na sledovanosti v CS 15-54 o 1,99 p.b. (+ 6%) a počet diváků starších 4 let narostl téměř o 100 tisíc. Na Ulici se průměrně dívá 922 000 diváků 4+.
Číst dál...
25. ledna 2021
Skupina Nova bude opět vysílat mužské tenisové turnaje prestižního okruhu ATP. Stanice Nova Sport a Voyo naservírují divákům v období 2021-2023 stovky přímých přenosů z celkově až 51 turnajů kategorie ATP 250.
V letošním roce odvysílají stanice Nova Sport a Voyo 15 tenisových turnajů série ATP 250, v příštím roce 16 turnajů a v roce 2023 až 20. Z každého podniku nabídnou stanice Nova Sport a Voyo živě až 19 mužských dvouher. Počáteční fáze turnajů budou stanice Nova Sport a Voyo pokrývat dění z hlavního kurtu třemi zápasy denně, v pátek odvysílají všechna čtvrtfinálová utkání, v sobotu obě semifinále a v neděli finále daného turnaje.
Prvního turnaje ATP 250 se tenisoví fanoušci dočkají na stanicích Nova Sport a Voyo koncem února.
Tenisté se v termínu 22.-28. února utkají o titul v hale na tvrdém povrchu v Montpellier. Loňským vítězem turnaje Open Sud de France se stal domácí tenista Gael Monfils, který se aktuálně nachází na 11. pozici světového žebříčku FedEx ATP.
Číst dál...
15.října 2020
Nova přichází 28. října ve 20:20 hodin s horkou novinkou, pořadem Svatba na první pohled. V televizi bude poprvé uveden unikátní sociální experiment, v němž pečlivě vybraní nezadaní odvážlivci svěří svůj osud do rukou odborníků z oblasti psychologie a biologie. Ti jim na základě výsledků náročných testů najdou vhodného partnera, kterého poprvé uvidí až před oltářem! Jaká bude reakce ženicha a nevěsty, až pohlédnou svému ideálnímu protějšku do obličeje?
Všichni účastníci prošli psychologickým vyšetřením, testem kompatibility DNA, čichovým testem a testem atraktivity. Z hlediska analýzy DNA se k sobě nejvíce hodí partneři, kteří mají co nejodlišnější strukturu DNA. „Porovnání úseků DNA poskytuje zcela přesná čísla. Čichový experiment zase odhalí, kdo je nám tímto smyslem příjemný. Partner, který je pro nás biologicky kompatibilní, nám totiž vždy voní,“ uvádí DNA expertka RNDr. Jaroslava Babková, PhD.
Po svatbě čeká novomanžele svatební cesta a čtyři týdny společného života v jedné domácnosti. Poté přijde Den rozhodnutí, kdy se musí každý z účastníků vyjádřit k tomu, zda hodlá se svým partnerem v započaté životní cestě pokračovat nebo jestli se chce rozejít.
Číst dál...